VR 2016/47 Special WAHV (deel 2)

VR 2016/47

Special WAHV (deel 2)

Op 1 september 1990 trad de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften (WAHV) oftewel de Wet Mulder in werking. Dat is de reden voor de redactie van Verkeersrecht om aan de WAHV extra aandacht te besteden. In de vorige aflevering van dit tijdschrift, maart 2016, verscheen het eerste deel van een speciaal nummer. Het nu voor u liggende aprilnummer bevat het tweede deel van de special.

In dit nummer vindt u drie bijdragen die in het teken staan van het jubileum van de WAHV. Als eerste een overzichtsartikel waarin wordt ingegaan op de belangrijke rol die het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (locatie Leeuwarden) speelt bij de ontwikkeling van het (materiële) verkeersrecht. Nadat eerst nog de Hoge Raad functioneerde als hoogste rechterlijke instantie in de rechtsgang van de WAHV, is die rol sinds 1 januari 2000 overgenomen door het hof te Leeuwarden. Allerlei vraagpunten – over (rechts) inhalen, parkeren op de rijbaan enz. enz. – komen in dit artikel aan bod. Het artikel is van de hand van E. de Witt, met medewerking van een viertal raadsheren uit het Leeuwardense.

Ook zijn in deze aprilaflevering twee buitenlandse bijdragen opgenomen. Uit Duitsland komt de bijdrage van Stefan Bergmann, advocaat en medewerker van de juridische afdeling van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB. In Duitsland worden de meeste verkeersovertredingen aangemerkt als een ‘Ordnungswidrigkeit’. Dat brengt een grotendeels van het strafrecht afgeleide vereenvoudigde wijze van afdoening mee. Vanuit Engeland bericht prof. Sally Kyd-Cunningham over de wijze van afdoening van (grootschalig voorkomende) verkeersovertredingen aldaar. Het belangrijkste stramien in Engeland is – zo valt alvast op te merken – dat van de (politie)transactie. Wie de boete niet betaalt, riskeert strafrechtelijke vervolging en een (eventueel flink) hogere straf. Beide buitenlandse bijdragen beschrijven het ‘eigen’ rechtssysteem. De Nederlandse lezer kan er zijn eigen lessen uit trekken. Opvallend is bijvoorbeeld dat zowel in Engeland als in Duitsland veel minder ‘op kenteken’ wordt bekeurd – mede waardoor in beide landen ook een puntensysteem voor het rijbewijs kan gelden. Dat is iets wat in Nederland nooit echt van de grond is gekomen.

Alles bijeengenomen, wordt in de beide speciale nummers van Verkeersrecht een hedendaagse blik geworpen op de inmiddels vijfentwintig jaar oude WAHV. De wet verdient dat zeker!

De redactie

 

Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften,