Zoeken

226 resultaten gevonden

  1. pag. 097 VR 1998, Aansprakelijkheid bij verkeersongevallen in Duitsland

    Artikel
    VRA 1998, p. 97 1998-04-01 B.Ch. Splitter Het Duitse wegenverkeersrecht kent schuldaansprakelijkheid en risicoaansprakelijkheid. Naast de algemene aansprakelijkheid op grond van schuld volgens het Duits burgerlijk wetboek (Bürgerliches Gesetzbuch (BGB)), die geldt voor alle deelgebieden van het recht, bestaat er een strengere aansprakelijkheid volgens de Duitse wegenverkeerswet (Straβenverkehrsgesetz (StVG)), indien er schade ontstaat door het rijden met een motorrijtuig. Deze strenge aansprakelijkheid geldt bijv. ook voor de exploitatie van treinen, vliegtuigen en schepen en de exploitant van
  2. pag. 1 VR 1998, Veranderingen in de werkgeversaansprakelijkheid?

    Artikel
    VRA 1998, p. 1 1998-01-01 Mr dr L. Bier De werkgeversaansprakelijkheid bij bedrijfsongevallen en beroepsziekten is onder de werking van het oude artikel 7A:1638x BW reeds zodanig verruimd, dat het nieuwe artikel 7:658 BW weinig aan de bescherming van de werknemer zal toevoegen. Veranderingen in de werkgeversaansprakelijkheid? Van artikel 7A:1638x BW (oud) naar artikel 7:658 BW VRA 1998, p. 1 Mr dr L. Bier BW art. 7A:1638x (oud) BW art. 7:658 Rv art. 176 1 Inleiding Met het in werking treden van titel 10 van boek 7 op 1 april 1997 is ook voor de arbeidsovereenkomst een nieuwe specifieke
  3. pag. 100 VR 1998, 'LSA' Geschillencommissie Declaraties

    Artikel
    VRA 1998, p. 100 1998-04-01 Mr R. Gruben Sinds een aantal jaren functioneert binnen de Vereniging van Letselschadeadvocaten 'LSA' de Geschillencommissie Declaraties, samengesteld uit de mrs B.J. Asscher, D.H.M. Peeperkorn en A.F.L. Geerdes, bijgestaan door mr D.J. van der Kolk als secretaris. De commissie kan bij wijze van bindend advies geschillen beslechten, die zijn gerezen over de kosten verbonden aan de juridische bijstand door een LSA-advocaat, tussen die advocaat en (doorgaans) de aansprakelijke verzekeringsmaatschappij. De kosten worden hierbij getoetst aan de criteria uit art. 6:96
  4. pag. 129 VR 1998, Gevolgen voor de schadeafwikkeling bij inwerkingtreding van het wetsvoorstel Verkeersongevallen

    Artikel
    VRA 1998, p. 129 1998-05-01 Chr.H. van Dijk Uit de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel Verkeersongevallen lijkt te volgen dat de minister van mening is dat de schadeafwikkeling na invoering van het wetsvoorstel vlotter zal verlopen, omdat het voorgestelde stelsel in minder gevallen dan voorheen tot discussie over aansprakelijkheid leidt. Het gevolg hiervan zou zijn dat verzekeraars eerder bereid zijn om voorschotten op schadevergoeding uit te keren en dat er structureel minder civiele procedures op het gebied van verkeersaansprakelijkheid gevoerd zullen worden dan in het huidige
  5. pag. 132 VR 1998, De toekomst van reflexwerking na invoering van het wetsvoorstel Verkeersongevallen

    Artikel
    VRA 1998, p. 132 1998-05-01 Chr.H. van Dijk De toekomst van reflexwerking na invoering van het wetsvoorstel Verkeersongevallen VRA 1998, p. 132 Chr.H. van Dijk BW art. 8:1207 lid 2 Inleiding Van reflexwerking wordt gesproken als 'degene die door de wetgever verantwoordelijk wordt geacht, als uit een oorzaak schade voor een ander ontstaat, die oorzaak tegengeworpen krijgt als het om zijn eigen schade gaat' [1] . Een automobilist kan geen beroep doen op de 'eigen schuld' van een kind voor wat betreft de schade van het kind, maar kan hij nu ook geen beroep doen op de ('gewone') schuld van het
  6. pag. 161 VR 1998, Opzet en bewuste roekeloosheid in het wetsvoorstel Verkeersongevallen

    Artikel
    VRA 1998, p. 161 1998-06-01 Mw mr A.T. Bolt Stel u rijdt na een drukke dag in uw auto naar huis. U bent er bijna. Nog even de stad door en dan zult u thuis zijn. U nadert een kruispunt. Het licht is groen, zodat u door kunt rijden. Wanneer u midden op de kruising bent, ziet u plotseling van rechts een fietser komen. U kunt hem niet meer ontwijken en raakt de fietser met de rechtervoorzijde van uw auto. De fietser loopt bij de aanrijding letsel op (…) Uit onderzoek blijkt dat de fietser, terwijl het voor hem geldende verkeerslicht rood licht uitstraalde, de kruising is opgereden. Bent u, ervan
  7. pag. 194 VR 1998, Zit het whiplash tussen de oren?

    Artikel
    VRA 1998, p. 194 1998-07-01 Dr F.R.J. Verhey Zit het whiplash tussen de oren? VRA 1998, p. 194 Dr F.R.J. Verhey Inleiding Whiplash is in de mode. Regelmatig kan men de opvatting vernemen dat whiplash 'tussen de oren zit'. Deze constatering brengt ons evenwel niet verder, temeer daar tussen de oren, naast de geest, ook de hersenen, spieraanhechtingen, de nekwervels en een uitgebreid bandapparaat zijn gelocaliseerd. Niettemin geeft een dergelijke opvatting weer dat er nogal wat tegengestelde meningen bestaan. Een aantal punten van controverse wordt in dit artikel besproken. Soms bestaat bij de
  8. pag. 196 VR 1998, Orthopedische aspecten van het whiplashletsel

    Artikel
    VRA 1998, p. 196 1998-07-01 H. Gitz Orthopedische aspecten van het whiplashletsel VRA 1998, p. 196 H. Gitz Bij de bespreking van de orthopedische aspecten van het whiplashletsel komen de volgende onderwerpen ter sprake: Terminologie Ontstaanswijze Orthopedisch beleid, op korte en langere termijn Uiteindelijke beoordeling na zes tot twaalf maanden Preventie Terminologie De term whiplash (zweepslag) wordt internationaal gebruikt voor het cervicaal acceleratie-deceleratie syndroom. Gezien de specifieke pathologie dient deze diagnose uitsluitend te worden gesteld indien er daadwerkelijk sprake is
  9. pag. 197 VR 1998, Het whiplashsyndroom vanuit neuro-otologisch perspectief

    Artikel
    VRA 1998, p. 197 1998-07-01 Dr A.J.E.M. Fischer Het whiplashsyndroom vanuit neuro-otologisch perspectief VRA 1998, p. 197 Dr A.J.E.M. Fischer Het whiplashsyndroom ontstaat door een non-contact acceleratie/deceleratietrauma van hoofd en nek. Dit betekent dat versnelling en vertraging zoals die o.a. bij een achteraanrijding, een kop-staart-botsing e.d. voorkomen, noodzakelijk zijn voor het ontstaan en tevens dat er géén directe kracht op het hoofd of de nek inwerkt; dus geen direct botscontact met bijv. het interieur van de auto. Zoals intussen genoegzaam bekend zal zijn, bestaan er omtrent het
  10. pag. 198 VR 1998, Neuro-otologische functiestoornissen na een whiplashtrauma

    Artikel
    VRA 1998, p. 198 1998-07-01 H.W. Kortschot, W.J. Oosterveld Neuro-otologische functiestoornissen na een whiplashtrauma VRA 1998, p. 198 H.W. Kortschot, W.J. Oosterveld Inleiding Crowe, die in 1928 als eerste de term 'whiplash' gebruikte, beschreef hiermee een bewegingsmechanisme en geen ziekte of syndroom, zoals later gebruikelijk werd. Ook de Quebec Task Force on Whiplash-Associated Disorders (W.O. Spitzer e.a., Spin 1995/20 (85), p. 8S-73S) kwam in 1995 tot de volgende definitie: 'Whiplash is een acceleratie-deceleratie mechanisme, waarbij energie op de nek wordt overgedragen. Dit kan het
  11. pag. 201 VR 1998, Whiplash, post-traumatisch stress-syndroom en fibromyalgie

    Artikel
    VRA 1998, p. 201 1998-07-01 Dr B.J. Vortman Whiplash, post-traumatisch stress-syndroom en fibromyalgie VRA 1998, p. 201 Dr B.J. Vortman Inleiding De halswervelkolom neemt bij het whiplash-gebeuren een overwaardige plaats in. Dit geldt niet alleen voor de diagnostiek en behandeling, doch, erger nog, ook bij beoordeling van mate van letsel in het kader van afhandeling van juridische procedures. Vaak blijkt bij dit laatste alleen aantoonbaar lichamelijk (halswervelkolom)letsel te tellen. Veel patiënten die na een of meerdere jaren nog klachten hebben sinds hun ongeval, hebben klachtenbeelden die
  12. pag. 202 VR 1998, Neuropsychologische aspecten van het whiplashletsel

    Artikel
    VRA 1998, p. 202 1998-07-01 S.Z. Stapert, J. Jolles Neuropsychologische aspecten van het whiplashletsel VRA 1998, p. 202 S.Z. Stapert, J. Jolles Inleiding Het whiplashtrauma kan omschreven worden als een 'non-contact acceleratie-deceleratie hoofd-nek-trauma' dat vooral bij kop-staart-botsingen voorkomt. De afgelopen 10 jaar hebben een snelle toename in het aantal onderzoeken naar de neuropsychologische gevolgen van whiplashletsels laten zien. Patiënten die te kampen hebben met de gevolgen van whiplashletsel klagen over een specifieke groep van symptomen. De meest gehoorde klacht is nekpijn
  13. pag. 204 VR 1998, Het gezondsheidsprofiel van de whiplashpatiënt en de fysiotherapeutische behandeling

    Artikel
    VRA 1998, p. 204 1998-07-01 Prof. dr R.A.B. Oostendorp, dr D.C. de Visser Het gezondsheidsprofiel van de whiplashpatiënt en de fysiotherapeutische behandeling VRA 1998, p. 204 Prof. dr R.A.B. Oostendorp, dr D.C. de Visser Binnen de paramedische zorg wordt meer en meer uitgegaan van preventie van 'chronic illness behavior' door middel van multimodale behandeling bij patiënten met dreigend langdurige klachten. Patiënten met een vertraagd herstel van een acute whiplash komen voor deze benadering in aanmerking. Whiplash en met name het chronisch whiplashsyndroom heeft in de populaire pers een
  14. pag. 206 VR 1998, Whiplash, meer dan een nek alleen

    Artikel
    VRA 1998, p. 206 1998-07-01 R. Blaauw Whiplash, meer dan een nek alleen VRA 1998, p. 206 R. Blaauw Het menselijk lichaam ontwikkelt en functioneert onder invloed van een constante stroom van informatie uit zijn omgeving,welke wordt opgevangen door onze zintuigen, ogen, neus, oren, tong, gevoelssensoren, reksensoren, pijnsensoren etc. Vervolgens gaat deze informatie naar onze hersenen en wordt daar verwerkt en vormt ons tot wat wij zijn geworden met onze emoties, herinneringen, reflexen etc. Een whiplashongeval kan de aanleiding zijn tot een verstoring van deze informatiestroom, het kan leiden
  15. pag. 208 VR 1998, Functionele capaciteitsanalyse en reïntegratie na whiplashtrauma

    Artikel
    VRA 1998, p. 208 1998-07-01 K. Lanser Functionele capaciteitsanalyse en reïntegratie na whiplashtrauma VRA 1998, p. 208 K. Lanser Inleiding Voor het vaststellen van de mate van arbeidsongeschiktheid en de mate van letselschade dient een zo objectief mogelijk beeld te worden verkregen. Ook met betrekking tot reïntegratiedoeleinden is beschikbaarheid van onderzoekmethoden naar de fysieke belastbaarheid van belang. In de Verenigde Staten van Amerika is reeds 20 jaar een aantal methodieken voor het vaststellen van functionele arbeidscapaciteit in gebruik. Functionele capaciteitsanalyse (FCA) Onder
  16. pag. 209 VR 1998, Leefstijltraining voor mensen met PWS

    Artikel
    VRA 1998, p. 209 1998-07-01 J.A. Dijkstra, R. van Wijck Leefstijltraining voor mensen met PWS VRA 1998, p. 209 J.A. Dijkstra, R. van Wijck Inleiding Naar schatting komen er in Nederland 9.000 patiënten per jaar bij die lijden aan het Post-Whiplash-Syndroom (PWS). Deze groep ontwikkelt, ondanks de medische behandeling, chronische klachten na een whiplashongeval. Deze klachten leiden tot omvangrijke beperkingen in het dagelijks activiteitenpatroon, kennen vaak een fluctuerend beloop en veroorzaken grote onzekerheid. De patiënten voelen zich door hun lichaam 'in de steek gelaten'. Ze voelen zich
  17. pag. 211 VR 1998, Whiplash en causaliteits(on)mogelijkheden

    Artikel
    VRA 1998, p. 211 1998-07-01 Mr F.Th. Kremer Whiplash en causaliteits(on)mogelijkheden VRA 1998, p. 211 Mr F.Th. Kremer 1 Bij de vergoeding van personenschade in het kader van WAM-polissen gaat het met name om drie zaken: - er moet aansprakelijkheid zijn; - er moet letsel en dus schade zijn en - er moet causaal verband bestaan tussen de aanrijding en het letsel. Als één en ander wordt toegepast op whiplash-schaden valt het op dat de aansprakelijkheidsvraag nauwelijks speelt,omdat het vaak om zogenaamde kop/staart-botsingen gaat. Nu het bij whiplash doorgaans gaat om medisch niet-objectiveerbare
  18. pag. 213 VR 1998, Impressies van de International Whiplash Conference in Bristol (GB)

    Artikel
    VRA 1998, p. 213 1998-07-01 Mr S. Top, mr Q.F. Falger, mr A. Smit Sibinga Impressies van de International Whiplash Conference in Bristol (GB) VRA 1998, p. 213 Mr S. Top, mr Q.F. Falger, mr A. Smit Sibinga Inleiding Op 2, 3 en 4 september 1997 vond te Bristol, Engeland, de International Whiplash Conference plaats. Het congres was georganiseerd door The Insurance Litigation and Personal Injury Department van Lyons Davidson solicitors. Doel van de conferentie was het uitwisselen van informatie over het ontstaan, de epidemiologie, de behandeling en aanverwante onderwerpen betreffende het
  19. pag. 214 VR 1998, Whiplash in Duitsland

    Artikel
    VRA 1998, p. 214 1998-07-01 B. Rodenburg Whiplash in Duitsland VRA 1998, p. 214 B. Rodenburg Lage snelheden en whiplash In Duitsland worden sinds de invoering van de 'gordelplicht' regelmatig technische expertises verricht om na te gaan of het slachtoffer tijdens het ongeval de veiligheidsgordel droeg. Zo niet, dan wordt onderzocht in hoeverre dit van invloed was op de ernst en omvang van het letsel. De laatste tijd krijgen de ongevalsanalisten steeds vaker de vraag voorgelegd wat de kans is op nekletsel bij achteroprijdingen. Daarbij blijkt dat het vaak gaat om geringe aanrijdingen
  20. pag. 217 VR 1998, Whiplashletsel - schadebeoordeling in een aantal Europese landen

    Artikel
    VRA 1998, p. 217 1998-07-01 Mw mr A.M. Goudriaan Whiplashletsel - schadebeoordeling in een aantal Europese landen VRA 1998, p. 217 Mw mr A.M. Goudriaan In 1994 vond in München een symposium plaats, dat geheel gewijd was aan de technische en medische beoordelingscriteria van nekwervelletsel. Dit symposium was georganiseerd door de Münchener Forschungsgesellschaft für Unfallanalyse en het was ingegeven door het feit, dat in heel Europa verzekeringsmaatschappijen steeds meer werden geconfronteerd met schadeclaims in verband met nekwervelletsel: whiplash. Met Duitse grondigheid had men onderzocht

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!