De dagboete: reden voor nieuwe overpeinzing?

VR-kort
Artikel
11 mei 2016

E. Kantorowicz-Reznichenko en E. Luining
In Nederland wordt de geldboete voornamelijk in de vorm van vaste tarieven gebruikt terwijl in veel Europese landen de hoogte van een boete bepaald wordt aan de hand van de draagkracht van de verdachte (dagboetestelsel). Voor invoering van de Wet vermogenssancties in 1983 is in Nederland gediscussieerd over de geldboete en het draagkrachtbeginsel, maar is uiteindelijk niet gekozen voor het dagboetestelsel. Deze bijdrage bespreekt deze eerdere discussie en de ontwikkeling in de rest van Europa. Geconcludeerd wordt dat de dagboete naast bezwaren ook enkele vraagstukken kent die nog onbeantwoord zijn. Toch staat dit niet aan de invoering van een dagboetestelsel in de weg. De bezwaren die de Commissie Vermogensstraffen toentertijd zag, lijken minder te gelden. Daarnaast wordt in veel Europese landen dit systeem als rechtvaardig en effectief beschouwd. Betoogd wordt dan ook dat in Nederland de discussie over de dagboete moet worden heropend.

Bron: 
Trema Straftoemetingsbulletin 2016, afl. 1