Zoeken

184 resultaten gevonden

  1. pag. 1 VR 1992, Jurisprudentieoverzicht betreffende artikel 18b van de Wegenverkeerswet

    Artikel
    VRA 1992, p. 1 1992-01-01 Mr W.H. 't Hoen Jurisprudentieoverzicht betreffende artikel 18b van de Wegenverkeerswet Een onoverwinnelijke procedure? VRA 1992, p. 1 Mr W.H. 't Hoen Wegenverkeerswet art. 18 1 Voorwoord In dit artikel is getracht een zo compleet mogelijk beeld te schetsen van de rechtspraak van de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State (verder te noemen ARRS), met betrekking tot de zogenaamde vorderingsprocedure, als bepaald in artikel 18 e.v. van de Wegenverkeerswet (WVW) [1] . Hiervoor zijn meer dan 390 AROB-uitspraken tussen 10 augustus 1979 en 1 november 1991 geanalyseerd
  2. pag. 113 VR 1992, De Wet Mulder in cassatie

    Artikel
    VRA 1992, p. 113 1992-05-01 Mr A.E. Mos-Verstraten De Wet Mulder in cassatie VRA 1992, p. 113 Mr A.E. Mos-Verstraten WAHV EVRM art. 6 I Inleiding Op 11 en 25 februari j.l. heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan in de eerste cassatieberoepen ingesteld op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV) [1] , ook wel, naar zijn ontwerper, de wet Mulder genoemd. De WAHV is op 1 september 1990 in werking getreden in het arrondissement Utrecht en voorts gefaseerd ingevoerd in de overige ressorten; per juli a.s. zal de wet in geheel Nederland van kracht zijn. De wet
  3. pag. 141 VR 1992, De Wet Mulder in de praktijk

    Artikel
    VRA 1992, p. 141 1992-06-01 Prof. mr H. de Doelder, mr dr J.W. van der Hulst, mr L.J.J. Rogier, mr P.M. van Russen Groen De Wet Mulder in de praktijk VRA 1992, p. 141 Prof. mr H. de Doelder, mr dr J.W. van der Hulst, mr L.J.J. Rogier, mr P.M. van Russen Groen WAHV EVRM art. 6 Inleiding Op 1 september 1990 is in het arrondissement Utrecht de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften [1] - tevens bekend onder de hierna te gebruiken naam de 'Wet Mulder' [2] - in werking getreden [3] . De Wet Mulder geeft regels ten aanzien van het sanctioneren van gedragingen die in strijd
  4. pag. 169 VR 1992, Recht en billijk

    Artikel
    VRA 1992, p. 169 1992-07-01 L.G. Eykman, H.A. Bouman, mr H. van der Tuin Recht en billijk Een briefwisseling tussen L.G. Eykman [1] en H.A. Bouman [2] over schuld en toerekening, kinderen en bejaarden, christenen en heidenen; uitgegeven, verzorgd en van verklarende noten voorzien door mr Hidde van der Tuin VRA 1992, p. 169 L.G. Eykman, H.A. Bouman, mr H. van der Tuin Rhoon, 2 mei 1992 Waarde vriend, 1 Dit is mijn uur. Het is na middernacht en door de openstaande tuindeur wolken de geesten binnen. Dit is mijn uur: ik bedenk geniale plannen, die ik nimmer zal uitvoeren; ik houd geniale
  5. pag. 175 VR 1992, Ontwikkelingen rondom artikel 31 WVW

    Artikel
    VRA 1992, p. 175 1992-07-01 Mw mr A.T. Bolt Ontwikkelingen rondom artikel 31 WVW VRA 1992, p. 175 Mw mr A.T. Bolt 1 Inleiding Artikel 31 WVW legt de aansprakelijkheid voor schade die door bewegende motorrijtuigen wordt toegebracht aan niet met het motorrijtuig vervoerde personen of zaken op de eigenaar of houder van dat motorrijtuig. Deze is gehouden de schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het schadeveroorzakende ongeval te wijten is aan overmacht. Hiermee rust op de eigenaar of houder van een motorrijtuig een strengere aansprakelijkheid dan die van het gemene recht. Art. 31 WVW
  6. pag. 181 VR 1992, Een kwart eeuw eigen schuld

    Artikel
    VRA 1992, p. 181 1992-07-01 Prof. mr baron A.J.O. van Wassenaer van Catwijck Een kwart eeuw eigen schuld VRA 1992, p. 181 Prof. mr baron A.J.O. van Wassenaer van Catwijck 1 Inleiding Toen ik in l965 een begin maakte met mijn proefschrift over eigen schuld (Leiden 1971) realiseerde ik mij nog allerminst hoe nauw dat onderwerp met het verkeersrecht in het algemeen en met de positie van verkeersslachtoffers in het bijzonder verbonden was. Toen ik zes jaar later dat werk afrondde was dat besef zeer levend geworden en luidde een van de daarbij gevoegde bepalingen in de Samenvatting in de vorm van
  7. pag. 185 VR 1992, Het verkeersstrafrecht en de zwakke verkeersdeelnemer

    Artikel
    VRA 1992, p. 185 1992-07-01 Mr M. Otte Het verkeersstrafrecht en de zwakke verkeersdeelnemer VRA 1992, p. 185 Mr M. Otte 1 Inleiding In een eerdere bijdrage aan dit tijdschrift heeft de hoofdredacteur de wettelijke positie van de zwakke verkeersdeelnemer in het voorontwerp RVV 1990 geschetst [1] . De door hem gemaakte kritische kanttekeningen gelden onverkort voor het eindprodukt. De regelgever heeft de kans onbenut gelaten om met behulp van de op het voorontwerp geleverde kritiek een beter reglement te ontwerpen. Dit brengt mee dat deze bijdrage een ander thema zal behandelen. Het verkeer
  8. pag. 189 VR 1992, Wat doet de Raad van State voor de zwakkere in het verkeer?

    Artikel
    VRA 1992, p. 189 1992-07-01 Mr drs C.M. Bitter, mr C.C. Jongens Wat doet de Raad van State voor de zwakkere in het verkeer? VRA 1992, p. 189 Mr drs C.M. Bitter, mr C.C. Jongens 1 Inleiding 'Wat doet de Raad van State voor de 'zwakkere' in het verkeer?' Afgevuurd op kantoorgenoten en anderen gaf die vraag aanleiding tot nogal wat hilariteit en grote ogen. Terecht of niet? Dat moet blijken aan het slot van deze bijdrage. Naast een civielrechtelijke component en een strafrechtelijke component kent het verkeersrecht een bestuursrechtelijke component. Die bestuursrechtelijke component maakt
  9. pag. 191 VR 1992, Zwakkere verkeersdeelnemers en veilig verkeersgedrag

    Artikel
    VRA 1992, p. 191 1992-07-01 Drs P.C. Noordzij Zwakkere verkeersdeelnemers en veilig verkeersgedrag VRA 1992, p. 191 Drs P.C. Noordzij 1 Inleiding Dit artikel gaat over zwakkere verkeersdeelnemers. Dat zijn groepen verkeersdeelnemers die veel gevaar lopen, zonder dat zij daar zelf veel aan kunnen doen. Gevaar kan worden veroorzaakt door het gedrag van verkeersdeelnemers, maar hangt ook af van de omstandigheden. Gevaar kan ook veroorzaakt worden door het gedrag van anderen. Bij een botsing tussen twee verkeersdeelnemers kan de oorzaak dus gezocht worden bij de omstandigheden of bij het gedrag
  10. pag. 195 VR 1992, Meer fietsgebruik minder riskant dan meeste deskundigen denken

    Artikel
    VRA 1992, p. 195 1992-07-01 R. Bartlema Meer fietsgebruik minder riskant dan meeste deskundigen denken [1] VRA 1992, p. 195 R. Bartlema Nederland staat wereldwijd bekend als een fietsland. Dat is terecht: de Nederlanders gebruiken nog steeds voor dertig procent van al hun verplaatsingen de fiets. Ze rijden daarbij met de fiets acht procent van alle door personen afgelegde kilometers; dat is meer dan het aantal kilometers per trein. Daarmee is de fiets na de auto de tweede vervoerwijze. De rijksoverheid onderkent in het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV) het belang van het
  11. pag. 196 VR 1992, De kwetsbare verkeersdeelnemer, wie is dat?

    Artikel
    VRA 1992, p. 196 1992-07-01 Mr M.L.M. Renckens De kwetsbare verkeersdeelnemer, wie is dat? Meer slachtofferbescherming voor de kwetsbare verkeersdeelnemer? VRA 1992, p. 196 Mr M.L.M. Renckens 1 Inleiding Slachtofferbescherming kan bereikt worden op drie manieren. Uiteraard op de eerste plaats door het gevaar waardoor slachtoffers vallen te verminderen of te elimineren. Voorkomen blijft beter dan genezen. Zolang er echter verkeer is zullen er verkeersgewonden en -doden vallen. Is het ongeluk eenmaal geschied dan kunnen we nog - afgezien van adequate medische zorg - maar twee dingen doen: zorgen
  12. pag. 199 VR 1992, Gesprek met een slachtoffer

    Artikel
    VRA 1992, p. 199 1992-07-01 Mr R.T. van Leeuwen Gesprek met een slachtoffer VRA 1992, p. 199 Mr R.T. van Leeuwen Ingrid Kolkman is verrast als ik haar bij binnenkomst vertel, dat zij een Bekende Nederlander is, in ieder geval onder de vakjuristen en schaderegelaars die hun jurisprudentie bijhouden. Van haar 'klasgenoten' uit de school van de Hoge Raad, zoals Saskia Mulder, Frank van Holsteijn, Marbeth van Uitregt, Marcel Woestenburg en Lars Ruröde heeft zij nog nooit gehoord. Ingrid zelf laat mij binnen: een lang, slank meisje, inmiddels 21 jaar, sportief, in vlotte vrijetijdskleding. Ze
  13. pag. 200 VR 1992, In de 21e eeuw te voet en met de fiets?

    Artikel
    VRA 1992, p. 200 1992-07-01 Drs R. Methorst In de 21e eeuw te voet en met de fiets? VRA 1992, p. 200 Drs R. Methorst Inleiding Iedereen weet dat voetgangers en fietsers kwetsbaarder zijn in het verkeer dan auto-inzittenden. Duidelijk is ook dat het aantal auto's en het gebruik dat van die auto's gemaakt zal worden, nog steeds toeneemt. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat voorspelt dat er bij ongewijzigd beleid in 2010 zo'n 7 tot 8 miljoen personenauto's zullen zijn (30 tot 45% meer dan nu) en dat die auto's gezamenlijk 70% meer kilometers zullen afleggen. Het ministerie heeft echter geen
  14. pag. 225 VR 1992, De hantering van schuld- en risicoaansprakelijkheid in de gezondheidszorg

    Artikel
    VRA 1992, p. 225 1992-09-01 Mr G.M. Tilanus-van Wassenaer De hantering van schuld- en risicoaansprakelijkheid in de gezondheidszorg VRA 1992, p. 225 Mr G.M. Tilanus-van Wassenaer BW EG-Richtlijn aansprakelijkheid gebrekkige diensten EG-Richtlijn produktaansprakelijkheid Inleiding Er is een nieuw woord geslopen in het medisch denken en handelen, een woord dat menig hulpverlener doet afgrijzen en dat hem dikwijls slapeloze nachten bezorgt. Dat is het woord 'aansprakelijkheid', dat - zo lijkt het - door de mondiger wordende patiënt steeds vaker gebezigd wordt. Niet alleen de patiënt is echter
  15. pag. 259 VR 1992, Rijksweg 16 revisited

    Artikel
    VRA 1992, p. 257 1992-10-01 Mr W.Th. Braams Rijksweg 16 revisited Aansprakelijkheid voor gevaarlijke stoffen in het verkeer - Nu en in de toekomst VRA 1992, p. 257 Mr W.Th. Braams BW art. 1401 (oud) BW art. 1403 (oud) CRTD-Verdrag Inleiding Op 29 april 1966, rond kwart voor acht in de morgen, sukkelt over Rijksweg 16, ter hoogte van Dordrecht, een truck met oplegger met een vaartje van 60 à 65 km per uur in de richting van de Moerdijkbrug. De oplegger is geladen met 48 mandflessen zoutzuur, ieder met een inhoud van 70 liter. De flessen zijn dubbel gestapeld; op de bodem van de aanhangwagen
  16. pag. 289 VR 1992, Beginselen in het verkeers(straf)recht

    Artikel
    VRA 1992, p. 289 1992-11-01 Mr M. Otte Beginselen in het verkeers(straf)recht VRA 1992, p. 289 Mr M. Otte RVV Inleiding Het verkeer eist veel van degenen die daaraan deelnemen. Zij worden geacht in permanent wisselende omstandigheden en bij een veelvoud aan keuzemomenten, waarbij veelal in een seconde moet worden beslist en gehandeld, het gewenste verkeersgedrag te kunnen ontwikkelen. Het bepalen van dat wenselijke verkeersgedrag is dan ook onderhevig aan een voortdurende spanning. In dat spanningsveld worden in het algemeen drie ijkpunten aanwezig geacht die het verkeersrecht en het gedrag
  17. pag. 29 VR 1992, Ongevalsslachtoffer blijft het kind van de (be)rekening

    Artikel
    VRA 1992, p. 29 1992-02-01 Dr L.H. Pals Ongevalsslachtoffer blijft het kind van de (be)rekening VRA 1992, p. 29 Dr L.H. Pals BW art. 6:105 WAO 1 Inleiding Met mijn artikel in Verkeersrecht 1985 nr 7 waarschuwde ik ervoor, dat bij kapitalisatie van toekomstige inkomstenderving het corrigeren van de jaarlijkse schade met de prijsinflatie onvoldoende zou zijn om de feitelijke stijging van de jaarlijkse inkomstenschade te compenseren. Deze waarschuwing was gebaseerd op empirisch onderzoek naar het feitelijke verloop van het inkomenstekort van een hypothetische, modale werknemer, die in 1976 in de
  18. pag. 297 VR 1992, Vraagtekens bij artikel 32 lid 3 WVW

    Artikel
    VRA 1992, p. 297 1992-11-01 Mw mr M. Barels Vraagtekens bij artikel 32 lid 3 WVW VRA 1992, p. 297 Mw mr M. Barels Wegenverkeerswet art. 27 Wegenverkeerswet art. 32 lid 3 1 Inleiding Op 1 februari 1992 is in werking getreden de nieuwe regeling inzake het invorderen en inhouden van rijbewijzen ( art. 27 WVW). Ten opzichte van de oude regeling heeft een aanzienlijke aanscherping plaatsgevonden, aangezien de politie in bepaalde gevallen zelfs verplicht is tot invordering over te gaan. (Zie over deze nieuwe regeling Bleichrodt, VRA 1991, p. 309-312) . Het rijden gedurende de tijd waarop de
  19. pag. 57 VR 1992, Het spel en de knikkers

    Artikel
    VRA 1992, p. 57 1992-03-01 Mr T. Hartlief, mr R.P.J.L. Tjittes Het spel en de knikkers De vestiging van delictuele aansprakelijkheid van deelnemers aan sport en spel VRA 1992, p. 57 Mr T. Hartlief, mr R.P.J.L. Tjittes Regl. FIFA art. 48 lid 1 Regl. FIFA art. 48 lid 2 Regl. UEFA art. 22 1 Inleiding Door een tweetal arresten van de Hoge Raad (HR 19 oktober 1990, RvdW 1990, 180 ; VR 1991, 21 Tennis en HR 28 juni 1991, RvdW 1991, 175 ; VR 1992, 34 Natrap) is de delictuele aansprakelijkheid binnen sport en spel meer in de belangstelling komen te staan. De Nederlandse rechtsliteratuur heeft daar tot

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!