Experimenten met autonome voertuigen: nieuwe cijfers van Google

VR-kort
Bericht
11 februari 2016

In zijn bijdrage over toelating van autonome testvoertuigen op de weg en het onderzoek van ongevallen (VR 2016/1) geeft ir. A.C.E. Spek aan dat Google in haar maandrapportages niet meldt hoeveel ongevallen zijn voorkomen door het ingrijpen van de menselijke bestuurder. Inmiddels is er echter een jaarrapportage van Google, waarin die informatie wel voorkomt. Met die jaarrapportage voldoet Google aan een bepaling in de Californische regelgeving en de rapportage geldt dan ook alleen voor de ritten in Californië tussen 24 september 2014 en 30 november 2015. Het gaat om iets minder dan 700.000 gereden kilometers. Daarin gebeurde het 272 keer dat de auto de besturing na een plotselinge alarmering aan de menselijke operator overliet. Die reageerde meestal binnen een seconde, met uitschieters naar 2,2 seconden. Daarnaast waren er een ongenoemd aantal situaties waarin de menselijke operator het blijkbaar nodig vond om de besturing over te nemen. Volgens Google waren 69 van die ingrepen terecht, in die zin dat er sprake was van een gevaarlijke situatie die de auto niet zelf had kunnen afhandelen. Door die ingrepen zijn daarbij 13 botsingen voorkomen, waarvan er 10 door de autonome auto veroorzaakt zouden zijn.
Deze cijfers onderstrepen de belangrijke rol van de menselijke operator bij experimenten op de weg en werpen een nieuw licht op de veiligheid van de autonome auto: nog in de maandelijkse rapportage van november 2015 schermt Google ermee dat de autonome auto in ruim 3,2 miljoen kilometers nog geen ongeval heeft veroorzaakt. (“In the six years of our project, we’ve been involved in 17 minor accidents during more than 2 million miles of autonomous and manual driving combined. Not once was the self-driving car the cause of the accident.”) Blijkbaar is het nodig om de rapportage van negatieve resultaten met regelgeving af te dwingen.

Bron: 
Ingezonden door A.C.E. Spek, Forensisch verkeersongevallenonderzoeker bij het team Digitale Technologie van het NFI