Per 1 april automatische plaatsbepaling bij ongelukken op de weg

VR-kort
Bericht
09 mei 2018

Sinds 1 april is Emergency Call, het systeem in nieuwe auto’s dat automatisch de meldkamer alarmeert bij een ongeluk, operationeel in Nederland. Vanaf die datum kan de 112-centrale eCalls ontvangen en verwerken.
Bij alle nieuwe type auto’s en kleine bedrijfswagens die na deze datum zijn goedgekeurd en op de markt komen, is eCall ingebouwd. Sommige auto’s konden voor die datum al een eCall versturen. Autobezitters kunnen daarover informatie opvragen bij hun autofabrikant.
Bij een ongeval geeft het Emergency Call automatisch de exacte locatie van het ongeluk, het voertuigtype, de rijrichting en het aantal inzittenden door. Met deze informatie kunnen hulpdiensten als brandweer, politie, ambulance en bergers met betere informatie snel ter plaatse zijn. De meldkamers zijn geschikt gemaakt om de alarmberichten te behandelen.
Het systeem is een aanvulling op andere alarmeringsdiensten en moet bijdragen aan het verminderen van het aantal verkeersdoden. Het kan van levensbelang zijn als inzittenden door het ongeval zelf niet 112 kunnen bellen. Het systeem maakt pas verbinding met het GSM-netwerk als een eCall wordt verstuurd.

 

Bron: 
Nieuwsbericht ministerie van Justitie en Veiligheid d.d. 29 maart 2018