Verbod van vervoer van personen in laadruimten en aanhangers

Column 22 juli 2005

Met ingang van 1 mei 2005 is art. 61b RVV van kracht geworden. Dit artikel verbiedt het vervoer van personen in de open of gesloten laadruimte van een motorvoertuig of bromfiets en in of op een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets, behoudens bepaalde uitzonderingen. De boetes zijn niet mals. Zij variëren tussen de 70 en de 130 euro.
De eerste reactie die bij menigeen zal opkomen is: mocht dit dan? Bij weggebruikers bestond wel de notie dat je de kinderen onderweg niet in de caravan moest stoppen. Art. 5 WVW is wellicht de kapstok geweest om tegen te gaan dat personen in een caravan vervoerd werden. Ooit was in de Wet personenvervoer geregeld dat behoorlijke zitplaatsen een vereiste was. Sedert de betreffende bepaling verdwenen is, ontbrak een bepaling die iets regelde m.b.t. tot het vervoer van personen in aanhangers en laadruimten. Het mocht dus, tenminste als het niet geacht kon worden gevaarlijk te zijn in de zin van art. 5 WVW. Dat het overigens toegestaan was, is op zichzelf genomen merkwaardig te noemen. Vooral als je bedenkt dat er strenge voorschriften bestaan voor het dragen van gordels op de voor en achterzitplaatsen van de auto, terwijl je de kinderen wel zonder gordel in de laadruimte van een stationcar kon vervoeren, voel je wel aan dat hier iets niet klopt. Toch gebeurde dat nog al eens, bijv. wanneer bij een verjaarspartijtje.

Sommigen zullen wellicht de wenkbrauwen fronsen als zij lezen dat er geen personen in de open of gesloten laadruimte van een bromfiets vervoerd mogen worden. Zij moeten dan niet zozeer denken aan de klassieke bromfiets, maar vooral aan een van de later in zwang gekomen fantasievoertuigen die onder de categorie bromfiets worden gerangschikt. Ouderen onder ons herinneren zich natuurlijk de ‘brombakfiets’, waarmee bijvoorbeeld de bakker rondging. Daarmee kon je de kinderen natuurlijk handig mee naar het strand vervoeren. Klep open, haren in de wind en vanzelfsprekend broodjesmee. Moeder achterop.

Naar het schijnt zal iedereen het gemakkelijk met de komst van deze bepaling eens zijn. Over veilig vervoer denken we met de toename van het snelverkeer tenslotte tegenwoordig anders.

Behalve dat het tweede lid van het artikel wat uitzonderingen opnoemt, wordt er niet gesproken over de aanhangwagen achter een fiets. Het lijkt een handige manier om een kind of een hond te vervoeren, maar eerlijk gezegd valt het moeilijk een veilige manier te noemen, met name in het drukke stadsverkeer. Als fietser weet je immers niet altijd wat er een meter of twee achter je gebeurt. Veilige zitjes voor vervoer van kinderen voor- of achterop de fiets of bromfiets zijn wel vereist. In dit verband is het uitermate merkwaardig te noemen dat er weer niets geregeld is voor vervoer van personen op een motor. Een beetje hard optrekken en je komt er als motorrijder bij aankomst achter dat je je passagier verloren hebt. Het staat natuurlijk wel blits om een vriendin met een half ontblote rug achterop te hebben die zich innig aan je moet vastklampen, maar veilig is het niet noemen. Om over het vervoer van kinderen op de motorfiets nog maar te zwijgen. Uit het oogpunt van veiligheid moet de verkeerswetgever hiernaar nog even kijken.

Eén groep verkeersdeelnemers is niet blij met de nieuwe bepaling, namelijk de vakantiegangers die met een camper reizen. Een camper heeft doorgaans twee of drie zitplaatsen voorin. De kinderen gingen dus in het laad- resp. woongedeelte zitten mens-erger-je-nieten. Dat mag niet meer en dus zijn deze vakantiegangers gedupeerd. In de memorie van toelichting staat een aanknopingspunt voor een eventuele oplossing. Er staat dat beoogd wordt dat het vervoer van personen alleen op de in het motorrijtuig aanwezige gewone zitplaatsen vervoerd mogen worden. Gewone zitplaatsen zijn speciaal voor dat doel qua constructie uitgeruste en bestemde zitplaatsen (incl. gordels). Deze passage in de MvT suggereert dat het vervoer van personen in het laad- resp. woongedeelte van de camper wel is toegestaan, als dat op gewone zitplaatsen geschiedt. Dan moet er in menig camper wel wat worden aangepast. Zo vlak vóór de vakantie is dat niet eenvoudig te regelen, nog los van de kosten. Voor het vervoer van personen in de caravan biedt de memorie van toelichting geen soelaas.